Niels Groenendijk

Na jaren ervaring in Corporate en Commerciële recruitment functies, ben ik er van overtuigd dat de match voor wat betreft ambitie en gedrag tussen kandidaat en organisatie de mate van succes van de samenwerking bepaalt. Deze overtuiging is de basis voor de ontwikkeling van de werkmethode voor structurele werving en selectie van bedrijfskritische functiegroepen: Strategic Talent Sourcing.

 

In 2008 ben ik een recruitmentbureau voor sales professionals gestart. Dit bureau (PeopleSense Sales Professionals Network) bracht een innovatieve propositie voor de werving en selectie van sales professionals op de markt. Samen met 10 collega’s speurden wij de arbeidsmarkt af naar ambitieuze sales professionals om deze professionals, na selectie op een aantal kwalitatieve criteria, te verbinden aan ons netwerk. Van de professionals in ons netwerk namen we vervolgens een 1 minuut videopresentatie op. In deze videopresentaties gaven de sales professionals aan wat exact hun passie voor sales was. Deze 1 minuut videopresentaties ontsloten wij in een database naar werkgevers. Op basis van het CV en de video konden werkgevers zich een goed beeld vormen van de beschikbare sales professionals in ons netwerk en beoordelen welk profiel, welke persoonlijkheid en welke ambities het beste pasten bij hun vacature. De werkgevers gaven bij ons aan welke sales professionals hun interesse hadden. Waarna wij het betreffende vacatureprofiel met de potentiële kandidaten. Bij wederzijdse interesse begeleidden wij een sollicitatieronde met de voorgeselecteerde kandidaten. Door een veel efficiënter proces namen voor de organisaties de ‘time-' en 'cost per hire’ significant af. En door inzicht in de passie/ambitie voor het vak, los van een specifieke vacature, nam de ‘quality per hire’ significant toe.

 

 

 

Sinds 2012 ben ik in de functie van recruitment business partner verbonden aan de Radboudumc. In het universitair medisch centrum houd ik mij onder andere bezig met de vraag welke kwaliteit collega’s hebben wij nodigen om onze uitdagingen in de academische patiëntenzorg nu en in de toekomst te realiseren. En dan in het bijzonder: ‘Hoe leren we beter selecteren en activeren van deze ambassadeurs van de Radboudstrategie.’ Een van de belangrijkste bevindingen hierbij is dat het bij de juiste kwaliteit niet alleen gaat over kennis en ervaring, maar juist ook over of ambities, opvattingen, houding en gedrag ook aansluiten bij wat uitdagingen nu en in de toekomst vragen van onze professionals.

 

Sinds 2016 ben ik met Strategic Talent Sourcing ook weer als zelfstandig adviseur actief om organisaties met strategisch advies, tactische coaching en operationele begeleiding te ondersteunen. Met als doel dat deze organisatie uiteindelijk zelf duurzaam de structurele werving en selectie van hun belangrijkste arbeidsmarktdoelgroepen vorm kunnen geven.

 

Meer informatie over mijn werkverleden vind je in mijn Linkedin profiel.